• Sociala medier

    Sociala medier är ett samlingsbegrepp för webbplatser och appar som går ut på att skapa nätverk mellan människor. Det är användarna av de digitala tjänsterna som skapar innehållet och delar det mellan sig.

  • Fyra exempel

    Familj, vänner och bekanta

    Du lägger till valfria vänner, familj och bekanta som använder samma tjänst för att se vad de lägger ut och delar för innehåll. Samtidigt som de också kan se vad du har lagt ut.

    Du kan använda det för att exempelvis hålla kontakt med familj och vänner du sällan träffar.

    Företag och organisationer

    En möjlighet att sprida innehåll till alla men också till utvalda målgrupper. För att på så sätt profilera företaget eller organisationen och/eller skapa dialog med kunder och användare.

    Du kan använda det för att få information och ha kontakt med ett företag du är intresserad av.

    Marknadsföring

    Information om en vara eller tjänst som blir tillräckligt intressant för att människor frivilligt ska ta del av den och kanske delar den till andra. Här förekommer även reklam, det vill säga innehåll som någon betalar för att det ska visas.

    Du kan använda det för att hitta och dela intressanta produkter med andra.

    Artister och kändisar

    Ett sätt för artister och kändisar att hålla kontakten med sina fans genom att dela med sig av information, ofta på ett ganska personligt sätt. Det kan antingen vara personer som redan är kända från till exempel musik, tv och film som lockar många att följa dem på sociala medier. Det kan också vara personer som blivit kända bara genom att lägga ut innehåll i sociala medier och fått många följare genom det.

    Du kan använda det för att följa personer du tycker om eller är nyfiken på.

  • Fem exempel

    Illustration. Ett fiktivt flöde från sociala medier.

    Profil

    När du registrerar dig som användare får du en egen profil. Profilen är ditt namn, antingen ditt riktiga namn eller ett påhittat användarnamn. Det blir unikt för dig och andra kan hitta dig via ditt användarnamn. Du kan lägga till ett foto till din profil och ofta annan information om dig själv. Profilen kan antingen vara öppen (vem som helst kan se dig) eller stängd (du måste godkänna vem som får se dig).

    Allt innehåll som en enskild användare lägger ut går att nå genom att gå in på användarens profil.

    Illustration. Ett exempel på en användarprofil med bild och användarnamn.

    Följa/följare

    Principen bakom sociala medier är att du genom din profil väljer att följa andra profiler. Det innebär att du framöver kommer se det som andra profiler du följer lägger ut och delar. Om andra vill se det du lägger ut så väljer de på motsvarande sätt att följa dig.

    Illustration. Ett exempel på en användare som följer 523 personer och har 120 följare.

    Flöde

    Flöde, eller feed på engelska, är oftast det första man ser när man öppnar webbplatsen eller appen som inloggad. Här visas allt som de du följer lagt ut, ofta med det senaste längst upp. Det blir som din personliga och självvalda mix av innehåll från de du valt att följa.

    Vad för slags innehåll du kan se skiljer sig åt mellan olika sociala medier. Vissa tjänster innehåller enbart text och bild, vissa enbart text, bild och video och i andra kan alla former av innehåll förekomma.

    Illustration. Ett fiktivt flöde med olika exempelinlägg i text och bild från olika användare.

    Gilla/dela/kommentera

    Förutom att vi lägger ut och delar innehåll bygger sociala medier på att också kunna interagera med innehållet. Det gör du vanligen genom att gilla ett inlägg för att visa din uppskattning, dela det för att sprida det vidare till dina egna följare eller kommentera genom att skriva en reaktion på inlägget.

    Illustration. Fiktiva knappar för att gilla, kommentera eller dela ett inlägg i sociala medier.

    Hashtag

    Hashtag kan vara ett eller flera ord som skrivs ihop efter tecknet #. Du kan oftast klicka på hashtaggen för att se annat innehåll på samma tema.

    Illustration. Exempel på olika ord som man kan använda som hashtag. Kärlek, picoftheday, livet och blooper.
  • Olika användningsområden

    Instagram

    Fungerar likt en bilddagbok, med fokus på foto och video.

    Du kan bara lägga ut och del innehåll via din mobiltelefon eller surfplatta, men du kan se och läsa även på dator.

    Du kan exempelvis använda Instagram för att få följa med på vad familj, vänner, kändisar gör eller för att ta del av innehåll inom områden du har intresse för.

    Snapchat

    Personligt och typiskt här-och-nu-material i form av foto och video, som försvinner direkt eller efter 24 timmar. Appen har en del lekfulla redigeringsmöjligheter.

    Fungerar enbart på mobiltelefon och surfplatta.

    Du kan exempelvis använda Snapchat för att få insyn i vad familj, vänner och kändisar gör om dagarna.

    Facebook

    Innehåll i form av text, foto, video och länkar samt funktioner för grupper och aktiviteter.

    Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon.

    Du kan använda Facebook för att till exempel hålla kontakt med familj och vänner samt skapa eller vara del av grupper och events.

    Twitter

    Mest korta, textbaserade inlägg som är begränsade till 140 tecken per inlägg. Finns möjlighet att inkludera bild, video och länkar.

    Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon.

    Du kan exempelvis använda Twitter för att debattera, följa debatter och politiska händelser samt få perspektiv på nyheter.

    LinkedIn

    Ett digitalt cv som du gör tillgängligt för alla och möjlighet att ha personliga nätverk av både privata och professionella kontakter.

    Fungerar på dator, surfplatta och mobiltelefon.

    Du kan exempelvis använda LinkedIn för att visa din kompetens och utbildningsbakgrund, knyta kontakter och söka jobb.