-
Digitala annonser
Annonser blev med internets framfart något helt annat än vad vi tidigare varit vana med. Nu finns annonser på webbplatser, i e-post och integrerat i sociala medier. Den stora skillnaden är att vi idag inte alltid ser samma annonser som alla andra eftersom de anpassas efter vilka vi är och vad vi gör på nätet.
-
Banners
En särskild yta på webbplatser används för en fast, rullande eller animerad reklam.
Pop-ups
När du kommer in på vissa webbplatser dyker en ny ruta upp med reklam ovanpå aktuellt innehåll, som du blir tvungen att stänga för att komma till webbplatsen.
Reklamsida innan innehåll
När du besöker vissa webbplatser kommer du först till en hel sida med reklam, som du måste klicka dig vidare ifrån för att komma till webbplatsen.
Reklam i form av artiklar
På vissa webbplatser som innehåller nyhetsartiklar kan reklam bli presenterat i ett format som väldigt mycket liknar en vanlig nyhet.
Videoreklam
På webbplatser med videoinnehåll, exempelvis Youtube, spelas ofta en reklamfilm upp innan din valda video. Ibland kan du hoppa över reklamen efter ett antal sekunder.
-
Produkter
När du söker på exempelvis grön tröja kan du få upp bilder på och länkar som går direkt till produkter som motsvarar sökorden. Det är företag som betalar för att locka dig att klicka dig vidare till deras webbsida istället för till de sidor som dyker upp i sökresultatet.
Webbsidor
När du söker på till exempel grön tröja får du upp förslag på webbsidor där dessa ord finns. Det som visas högst upp i sökresultat är oftast en kombination av betalda annonser och det mest relevanta innehållet. Sökmotorn bedömer webbsidornas kvalitet och hur väl de matchar din sökning för att ranka dem högt. Alltså för att hamna högt upp i sökresultaten kan företag antingen betala för det eller se till att deras webbsida har riktigt bra och relevant innehåll.
-
Annonser
På sociala medier kan du stöta på annonser som ser ut precis som vanliga inlägg. Det kan vara text, bilder eller videor. Dessa annonser är skapade för att smälta in i ditt flöde och ofta efterlikna innehållet du normalt ser. Du känner igen dem genom att de är märkta med ord som Sponsrad, Annons eller Reklam någonstans i anslutning till avsändarens namn.
Betalt samarbete
Ett betalt samarbete innebär att en person eller ett företag får betalt för att marknadsföra en produkt, tjänst eller ett varumärke. Detta sker ofta genom influencers som delar innehåll i sina kanaler. För att det ska vara tydligt för dig som följare att det är marknadsföring, måste sådana inlägg alltid vara tydligt märkta med Betalt samarbete, I samarbete med … eller liknande fraser.
Du väljer sjäv
Du kan frivilligt välja att få reklam. Ett vanligt exempel är när du anmäler dig till ett nyhetsbrev på en webbplats för att du är intresserad av deras produkter eller ämnen de skriver om. Då använder företaget din e-postadress för att skicka ut information och erbjudanden.
Du skapar ett konto eller blir medlem
När du registrerar dig och skapar ett konto på en webbsida, till exempel för en tjänst eller en butik, kan företaget försöka få dig att acceptera framtida reklamutskick. Ofta finns det en förkryssad ruta för detta nära där du fyller i dina uppgifter. Du måste då själv komma ihåg att kryssa ur den rutan om du inte vill ha reklam.
Du köper något
När du handlar eller bokar något på en webbsida försöker många företag få dig att godkänna reklamutskick. Precis som när du skapar ett konto, kan det finnas en ruta som redan är ikryssad. Det betyder att du aktivt måste välja bort att få deras reklam om du inte vill ha den.
Avregistrera dig från sms och e-postutskick
Gör inställningar i webbläsare