• Chatt

    Ordet chatt kommer från engelskan och betyder ungefär att man småpratar. Att chatta innebär att man skriver till varandra på internet, en tvåvägskommunikation i skrift, med bara någon sekunds fördröjning.

    Här får du lära dig mer om olika typer och användningsområden för chatt.

  • Så ser en chatt ut

    Profil

    I form av små bilder eller foton kan du se vem som har skrivit vad.

    Du själv

    De meddelanden du själv skrivit blir ofta märkt i en egen färg, som skiljer sig från de meddelanden som andra har skrivit.

    Tid och status

    Oftast kan du se när ett meddelande blev skickat och se när någon annan läst ditt meddelande.

  • Enskilt eller i grupp

    Två och två

    Du kan använda chatt för att skriva och läsa meddelanden mellan dig och en annan person. Det är bara ni två som kan se det ni skriver till varandra.

    Du kan använda det för att hålla kontakt med vänner och familj.

    Flera personer eller grupper

    Du kan använda chatt för att skriva meddelanden mellan i princip hur många personer som helst, där alla som deltar kan lägga till flera. Alla ser vad alla andra skriver.

    Du kan använda det här i en förening, en klubb eller med kollegor men såklart även med vänner och familj.

  • Två exempel på chatt

    Samtidigt - skriver direkt till varandra

    Två eller flera personer är online samtidigt och skickar meddelanden fram och tillbaka, ett skriftligt samtal i realtid. Ett snabbt sätt att kommunicera digitalt som på många sätt liknar ett verkligt samtal eller ett telefonsamtal.

    Du kan använda det för att exempelvis bestämma en tid och plats för en träff.

    Inte samtidigt - skickar meddelanden fram och tillbaka

    Två eller flera personer sitter vid olika tillfällen och skickar efterhand meddelanden fram och tillbaka till varandra. Ett snabbt och smidigt sätt att skicka och svara på meddelanden även när ni inte är online samtidigt som på många sätt liknar sms eller e-post.

    Du kan använda det för att exempelvis lämna ett meddelande till någon.

  • Två typer av företagschatt

    Mänsklig mottagare

    I den här typen av chattar startar du en konversation, ofta med en verklig person som läser dina meddelanden och svarar på frågor eller ger information direkt.

    Automatiska svar eller chattbot

    Ibland när du kontaktar företag på chatt får du förinställda svar av en smart dator baserat på vad du ställt för fråga. Det kan exempelvis handla om att datorn känner igen ord du skriver och utifrån det ger förslag på lösningar, som kan vara mer eller mindre relevanta beroende på hur bra den smarta datorn är och hur enkel din fråga är.