-
Bedrägeri på internet
De flesta som har en e-postadress har någon gång stött på falska e-postmeddelanden. Det finns mängder av olika bedragare som genom falska påståenden försöker lura till sig information, pengar eller vill sprida virus (skadlig kod). De finns både på e-post och i andra digitala kanaler.
Genom att bli mer medveten om den här typen av bedrägeri och hur du genomskådar det, kan du vara trygg med att inte bli lurad.
-
Har du stött på någon av följande typer av meddelanden?
-
Vanliga anledningar
Betalning
En del bedrägerier går ut på att få dig att köpa något. Det kan vara något som kanske inte finns eller något som aldrig kommer att skickas till dig.
Personuppgifter
Vissa bedrägerier går ut på att försöka få dig att skicka personuppgifter som bedragarna sedan kan använda för att göra betalningar.
Kortuppgifter
En del bedrägerier går ut på att försöka få dig lämna ut dina kortuppgifter, antingen direkt i meddelandet eller via en betalningstjänst där de kan spara och använda dina kortuppgifter.
Överföring
Vissa bedrägerier går ut på att försöka få dig att investera eller överföra pengar till någon på falska premisser. Här kommer bedragarna aldrig över dina uppgifter utan får pengarna direkt av dig.
Virus
En del bedrägerier går inte ut på något annat än sabotage, ofta via ett e-postmeddelande eller en länk du blir uppmanad att klicka på. De är sällan ute efter varken uppgifter eller pengar, utan försöker sprida skadlig kod som orsakar problem på din dator.
-
Tänk på följande
Avsändaren
Kolla vem meddelandet kommer ifrån. Ofta kan du klicka på avsändaren för att se hela e-postadressen som meddelandet är skickat ifrån. Är det verkligen företagets riktiga webbadress efter @-tecknet?
Innehållet
Är innehållet välskrivet och begripligt? Finns det en logotyp och en sidfot som verkar trovärdig? Ser det ut som att e-postmeddelandet kommer från påstådd avsändare?
Budskapet
Fundera över vad de ber om för uppgifter och om det verkligen är rimligt. Inga seriösa företag ber någonsin om känsliga uppgifter via e-post eller via en länk du ska klicka på.
Länkar
Istället för att klicka på en misstänkt länk för att se var den leder så kan det vara bra att gå till företagets hemsida och försöka hitta samma sida därifrån.
Svar
Svara inte på meddelandet direkt utan vänd dig istället till en e-postadress på företagets hemsida eller ring företaget direkt och fråga om ärendet.
-
Det här kan du göra
Bestrid
Om du misstänker att du har blivit lurad är det viktigt att bestrida och begära tillbaka eventuella pengar, oavsett om du själv anser dig ha varit oförsiktig eller lättlurad.
Spärra kort
Om dina kortuppgifter spridits eller om du gjort ett köp på en misstänkt webbplats är det en god idé att så snabbt som möjligt spärra ditt kort.
Polisanmäl
Polisanmäl alltid alla typer av bedrägerier och misstänkta bedrägerier. Det är viktigt för statistik och möjlighet att ersättning, trots att det kanske inte alltid får effekt för dig personligen.
Lås personnummer
Om du misstänker att någon kapat och använt ditt personnummer kan du kontakta de stora kreditupplysningsföretagen och be dem spärra ditt personnummer.